Buďte fit pomocou delenej stravy

delena strava
 

 

Delená strava je veľmi obľúbenou formou konzumácie potravín, ktorá pomáha nielen zlepšiť zdravie a funkčnosť celého organizmu, ale účinne bojuje aj s nadbytočnými kilogramami. Delená strava nie je diéta ako by si laik myslel. Ide o spôsob stravovania, vďaka ktorému prinesiete svojmu telu množstvo benefitov. Nápaditosti sa medze nekladú, vítané sú rôzne kombinácie potravín a produktov, pri tomto kombinovaní však musia byť dodržané určité zásady. Ak sa rozhodnete dodržiavať delené stravovanie, môžete svojmu telu pomôcť vyplavením škodlivých látok, zlepšením metabolizmu, posilnením imunity či odstránením určitých ochorení.


Delená strava = delenie

Pri delenej strave si konzument musí dávať pozor, aby nejedol v jednej porcií súčasne bielkoviny, sacharidy a neutrálne potraviny. Práve to sú tri základné skupiny, do ktorých sa jednotlivé pokrmy delia. Každá kategória má totiž svoje špecifiká, ľudský organizmus s nimi inak pracuje a potrebujú iné podmienky na rozklad.  Okrem delenia stravy do troch skupín je veľmi dôležitý aj pravidelný a dostatočný pitný režim, na to nezabúdajte pri žiadnej forme stravovania. Kategória bielkoviny zahŕňa hydinové, baranie či teľacie mäso a ryby. Ďalej mliečne výrobky (syry, mlieko), vajcia, biele a červené víno. Z ovocia môžete siahnuť po jablkách, hruškách, jahodách, malinách či citrusových plodoch. Pri sacharidoch mnohých prekvapí, že mäsovým zástupcom je bravčovina. Ďalej patria do sacharidovej skupiny zemiaky, kukurica, cestoviny, chlieb a pečivo, ryža, banány, ďatle a sušené ovocie. Z alkoholických nápojov je zástupcom sacharidov pivo. Z nealkoholických rôzne ovocné šťavy a sirupy. Treťou skupinou sú  neutrálne potraviny – už z ich názvu vyplýva, že ich kombinácie budú veľmi jednoduché, netreba si pri nich dávať špeciálne pozor. Zaraďujeme k nim napríklad kyslo-mliečne produkty (kyslé mlieko, smotana, biele jogurty), orechy, hríby, kapustu, šalát, špenát a iné druhy zeleniny. Z nápojov sú neutrálnymi bylinkové čaje. Z časového hľadiska môžete delenú stravu dodržiavať podľa svojich potrieb, neexistuje presný počet dní, týždňov či mesiacov, počas ktorých sa odporúča jej dodržiavanie. Ak sa však chcete prečistiť a dosiahnuť dlhodobejšie efekty na svoje zdravie, určite vám nepostačí delenie stravy na 7 dní. Aj tu však platia určité zásady. Sacharidy sa konzumujú výlučne v dopoludňajších hodinách, popoludní preto zabudnite na akékoľvek ovocie či jedlo obsahujúce ryžu, zemiaky a iné sacharidové potraviny. Ďalšou zásadou je pravidelné stravovanie. Myslí sa tým konzumácia jedla v presných časových intervaloch, najlepšie po 2 či 3 hodinách od predchádzajúceho jedla, servírované porcie by mali mať primeranú veľkosť (hmotnosť). Nevýhodou delenej stravy je jojo efekt, ktorý po jej ukončení  môže nastať.

 

 

Pridaj komentár