Čo zaradiť do zdravého jedálnička?

 

Na trhu s potravinami sa nachádza veľké množstvo produktov, ktoré si len tak bežne človek do košíka nevloží. Buď tieto produkty nepozná a preto ich obchádza alebo o nich síce už počul, ale nemá dostatočné informácie o jeho účinkoch. Zaujímať sa o ne začne až vtedy, keď mení svoje stravovacie návyky, snaží sa žiť zdravšie a zodpovednejšie voči svojmu telu alebo chce schudnúť.

Ľanové semienka

Konzumácia týchto semienok sa stáva akýmsi trendom v zdravom stravovaní. Obsahujú omega-3, 6 a 9 mastné kyseliny, lignany, vitamín E, vlákninu, bielkoviny a mnoho iných prospešných látok. Ak ich budete konzumovať pravidelne, prinesú vášmu zdraviu množstvo benefitov: pomáhajú bojovať s depresiami, rakovinou a cukrovkou, znižujú cholesterol, sú účinným pomocníkom pri pravidelnom vyprázdňovaní čriev, upevňujú imunitu, úpravujú zvýšený krvný tlak ako aj telesnú hmotnosť a iné. Ich denný príjem sa odporúča na 2 – 4 polievkové lyžice, pričom konzumovať sa môžu celé alebo pomleté a obľúbený je aj ľanový olej. O ich príjme by sa mali so svojím lekárom poradiť ľudia trpiaci nepriechodnosťou čriev, zápalom slepého čreva, pankreasu, pobrušnice či pruhu.


Kustovnica čínska

Ovocie s názvom Kustovnica čínska alebo Goji pochádza z Ázie (Himalájí). Ide o malé najčastejšie sušené plody v oranžovo-červenom sfarbení. Gojí má vo svojom zložení 18 druhom aminokyselín, 21 stopových prvkov (železo, zinok, meď, …) , kartoneoidy, kyselinu linolovú, bielkoviny, vitamíny (B1, B2, B6, C, E) či látku betasisterol a iné. Čo sa týka účinkov, plody spomaľujú proces starnutia a dodávajú energiu, vylepšujú trávenie a tým pomáhajú pri chudnutí, posilňujú obranyschopnosť organizmu, zlepšujú zrak, upravujú hladinu cholesterolu a cukru v krvi, pomáhajú správnej činnosti srdca a spevňujú svaly či kosti. Odporúča sa konzumácia 5g Goji denne (maximálne však 10 g) buď samostatne (sušené plody) alebo ako súčasť čaju.

Svätojánsky chlieb ako náhrada kakaa

S týmto názvom sa stretnete zriedkavejšie, ale keď sa povie karob alebo karobový prášok, viacerí z vás už vedia o čom je reč. Ide o plody respektíve struky z rohovníka obyčajného (vždyzelený strom, ktorému sa darí napríklad v Stredomorí). Karobový struk (lusk) obsahuje sacharidy, bielkoviny, nerozpustnú vlákninu a minerálne látky, konkrétne vápnik, draslík, sodík, železo, fosfor a horčík. Naopak, neobsahuje kofeín a teobromín, lepok, takmer žiadny tuk a nespôsobuje alergie, čím má výraznejšiu výhodu oproti kakau, ktoré často nahradzuje. Jeho chuť je jemne sladkastá a má špecifickú vôňu. Zaobstarať sa dá samostatne ako prášok ( a tak ho môžete použiť ako prísadu do sladkých jedál či nepečených zákuskov), ale nájdete ho napríklad aj ako zložku čokolád, sušienok či obaľovaného sušeného ovocia v obchodoch so zdravou výživou.

 

Pridaj komentár