Nie jej cukor ako cukor

cukor
 

Klasický cukor vyrobený z cukrovej repy je stále viac považovaný za nezdravý. Tí, ktorí podľahli trendu zdravého životného štýlu, sa snažia rafinovaný cukor úplne vylúčiť zo svojho jedálnička, prípadne jeho konzumáciu obmedziť na minimum. Pri úvahe o vyradení cukru zo života však mnohým odhodlanie pokazí predstava, že si nebudú môcť dopriať nič sladké. To je však omyl. Okrem medu, rôznych sirupov (agávový, ryžový, ďatľový, javoroý) a stévie existuje množstvo sladidiel, ktoré vo svojom názve nesú slovo cukor. A nezískavajú sa rafináciou z cukrovej repy.


Xylitol

Neľakajte sa tohto chemicky znejúceho názvu. Známe je vám možno skôr označenie brezový cukor – xylitol sa nachádza v kôre a dužine brezy. Ide o prirodzené sladidlo, ktoré má nízky glykemický index a preto ho môžu používať aj ľudia trpiaci cukrovkou. Xylitol je súčasťou zloženia mnohých pokrmov zapadajúcich do zdravej výživy, s obľubou si ním osladzujú sladké pokrmy cukrárky vyhýbajúce sa klasickému cukru. Aj napriek tomu, že je brezový cukor chuťou a vzhľadom veľmi podobný klasickému kryštálovému cukru, ich vplyv na ľudské zdravie je veľmi rozdielny. K jeho najväčším prínosom pre organizmus patrí napríklad schopnosť odkysľovania, urýchľovanie tráviacich procesov, antibakteriálne a detoxikačné pôsobenie či pomoc pri vylučovaní. Výhodou oproti klasickému cukru je, že sa z brezového cukru nezvyšuje hmotnosť a pri jeho spracovaní nie je potrebný inzulín.

Kokosový cukor

Už podľa názvu je jasné, že pochádza z kvetov kokosových paliem. Konkrétne sa kokosový cukor vyrába z nektáru palmových kvetov. Po nazbieraní sa nektár spracúva do hustej hmoty odparením vody, ďalej sa chladí a drví. Tak vzniká nám známy kokosový cukor. Jeho konzumácia prináša ľudskému telu množstvo benefitov – posilňuje obranyschopnosť organizmu, pôsobí antibakteriálne a bojuje proti vírusom, dodáva do tela napríklad vápnik, železo, draslík či vlákninu. Okrem nich obsahuje aj horčík, zinok, mangán a množstvo vitamínov, napríklad B. Jeho použitie je rozmanité, v podstate ním môžete úplne nahradiť rafinovaný cukor či už v pokrmoch alebo nápojoch. Pozor si však treba dať na jeho zvýšenú konzumáciu – na rozdiel od vyššie spomínaného brezového cukru, z ktorého sa hmotnosť neznižuje, má kokosový cukor rovnaké množstvo kalórií ako klasický rafinovaný cukor a preto môže spôsobovať nárast hmotnosti. Okrem kokosového cukru sú obľúbené aj iné suroviny získané z kokosových paliem (prípadné z nich spracované). Ide napríklad o kokosový olej, kokosovú múku, kokosové mlieko, kokosovú vodu či klasický strúhaný kokos.

.

 

Pridaj komentár