Paleo stravovanie

paleo-strava
 

Trendy v súčasnom stravovaní sú rozmanité. Jednou z čoraz viac uplatňovaných metód, ktoré upravujú nielen stravovacie návyky vo všeobecnosti a celkový spôsob života, ale pomáhajú aj pri redukcií hmotnosti, je paleo diéta alebo paleo stravovanie. Niektorí považujú túto diétu za trochu kontroverznú, keďže sú pri nej povolené aj potraviny, ktoré sa pri iných diétach striktne zakazujú, napríklad slanina či volské oká. Každá forma stravovania má svoje pozitíva aj negatíva.


Princípy paleo stravovania sú v harmónií s prírodou a rešpektujú ľudskú genetiku. Táto forma stravovania je nazývaná aj praveké či paleolitické stravovanie. Práve z týchto názvov vyplýva, že sa jedná o stravovanie, ktoré sa inšpiruje z dávnej minulosti a stravovania našich predkov. Lovci či zberači v dobe kamennej nepoznali obilniny, strukoviny či cukor a hlavnými zložkami ich stravovania boli mäso, ryby, orechy či ovocie. Na základe konzumácie týchto potravín boli zdravší (ako súčasní civilizovaní ľudia), mali viac energie a v neposlednom rade boli štíhlejší ako ľudia dnešnej doby fastfoodov, ktorých čoraz viac trápi obezita a nadváha. V dnešnej modernej uponáhľanej dobe sa stále viac ľudí obracia na prírodu a zamýšľa sa nad tým, ako žili ľudia kedysi. Preto sa práve paleo stravovanie stáva obľúbenejším.

Aj napriek tomu, že je paleo jedálniček veľmi pestrý, prevládajú v ňom tuky (tvoria 50 až 60% z celkového energetického príjmu a jedná sa o kvalitné živočíšne tuky, z rastlinných je dovolený napríklad olivový olej) na úkor sacharidov. Práve v tejto skutočnosti vidia výhodu mnohí prívrženci paleo stravovania – ide totiž o diétu, pri ktorej človek netrpí hladom a užíva si pocit zasýtenia. Jedná sa o nutrične veľmi bohatú stravu, ktorá má vysoký obsah vitamínov, minerálov, vlákniny, enzýmov či aminokyselín. Dôležitými zložkami pri paleo diéte sú tiež sacharidy a proteíny. Medzi vhodné potraviny, ktoré by mali byť určite zaradené do paleo jedálnička a ktoré by mali byť súčasťou paleo receptov na začiatkoch tohto stravovania, patria mäso, zelenina, orechy, ovocie a už spomínané živočíšne tuky. Neskôr je možné do jedálnička pridať aj fermentované mliečne výrobky a zemiaky. Uprednostňované by pri tom mali byť produkty z vlastnej domácej produkcie či produkty v bio kvalite z našich lokálnych fariem. Potravinami, ktoré sa pri paleo strave neodporúčajú, sú obilniny, strukoviny, rafinované potraviny (cukor, rastlinné oleje) a nefermentované mliečne výrobky. Medzi odborníkmi či lekármi však koluje skôr odmietavý postoj k tomuto druhu diéty. Podľa ich názorov by mali v jedálničku ľudí prevládať skôr celozrnné obilniny a potraviny s väčším množstvom sacharidov.

 

Pridaj komentár