Posviatočný detox

detox
 

Kapustnica, vyprážané ryby či rezne, domáci majonézový šalát, kilogramy sladkých koláčov, zvýšený príjem alkoholu. Aj to sú nástrahy vianočných sviatkov, ktoré ľudskému organizmu prinášajú záťaž a množstvo kalórií navyše. Človek si síce prisľúbi, že ide len o občasné prejedanie sa a aspoň na Vianoce si  nechce nič odopierať, ľudské telo však nevie, čo ho čaká a preto sa nemôže na nečakaný prísun množstva tučných jedál vopred pripraviť. Po niekoľkých dňoch konzumácie bez zábran tak prichádzajú bolesti žalúdka, ťažoba, pálenie záhy, zápchy či iné tráviace ťažkosti. Ako trávenie upraviť a dostať tak celý tráviaci trakt do bezchybného fungovania?


Klasické koláčiky bokom

Pred Vianocami nejedna gazdinka vypeká ako o preteky a po sviatkoch ostávajú sladké dobroty v zásobe minimálne do konca roka. Keďže je nám ľúto pripravené sladkosti nechať pokaziť, snažíme sa ich všetky skonzumovať a sľubujeme si, že po poslednom koláčiku príde tvrdá diéta. A práve to je prvá a zásadná chyba, ktorej sa dopúšťajú mnohé domácnosti. Pečenie koláčov na tony. Samozrejme, každý chce mať pre návštevy pripravené plné tácky zákuskov najrôznejších druhov a chutí, no paradoxne najviac na tento zvyk dopláca zdravie spolubývajúcich, ktorí sa musia obetovať, aby zvyšky neskončili v odpade. Namiesto klasických koláčov z bielej múky a cukru skúste na budúci rok pripraviť príbuzným zdravšie alternatívy (zo špaldovej múky či rôznych bezlepkových zmesí, cukor nahradený medom, stéviou alebo iným prírodným sladidlom) a úspech máte zaručený. Chute návštevy potešíte netradičným pohostením a vaše zdravie sa vám poďakuje. Zdravšia forma koláčikov je pre organizmus ľahšie stráviteľná a dokonca dodáva telu potrebné vitamíny či iné dôležité prvky. Po sviatkoch bude telo vyžadovať prísun sladkých pokrmov, keďže si zvyklo na kilogramy cukru, preto do jedálnička zaraďte množstvo ovocia a zeleniny. Ak sa neviete prinútiť k pravidelnej konzumácií ovocia a zeleniny, vyskúšajte rôzne mixované kombinácie či smoothie nápoje, ktoré budú pastvou pre oči a preto bude ich príjem jednoduchší.

Sušené ovocie a orechy

Počas sviatkov sú ľudia menej telesne aktívni, veľa času strávia oddychom pred televízorom a sledovaním vianočného televízneho programu. K tomu patrí aj pochrumkávanie si na slaných drobnostiach, či už pečených alebo kupovaných. Pražené a solené oriešky, zemiakové lupienky či klasické tyčinky sú naozaj veľmi chutné, ale ich výživová hodnota pre organizmus je v podstate nulová. Skúste ich preto nahradiť prírodnými orechmi (vlašské, lieskové, para a mnohé iné), ktoré organizmus zásobia vitamínmi, minerálmi a nenasýtenými omega 3- mastnými  kyselinami. V prípade sušeného ovocia uprednostnite druhy, ktoré nie sú dosladzované a umelo konzervované.

Prvá pomoc menom vláknina

Odstrániť problémy s trávením pomôže vláknina, ktorá zabezpečí priechodnosť čriev, zníži množstvo cholesterolu a cukru v krvi a potláča pocit hladu. Okrem zeleniny a ovocia je kvalitným zdrojom vlákniny napríklad Psyllium. Ide o rozpustnú vlákninu, ktorá sa rozmiešava s dostatočným množstvom vody. Po nasiaknutí vody vznikne nápoj gélovej existencie, ktorý je potrebné vypiť a zapiť ho ďalším väčším množstvom tekutiny. Psyllium je účinným prostriedkom pri odstraňovaní zápchy, redukcií hmotností, pôsobí ako prevencia pred vznikom rakoviny hrubého čreva a mnohým iným ťažkostiam.

Pijem, piješ, pijeme

Po sviatkoch konzumáciu alkoholu nahraďte inými nápojmi. Najvhodnejšia je čistá voda (minimálne 1,5 litra denne), oživenie prinesú ovocné či zeleninové šťavy alebo bylinné a zelené čaje. Dostatočný pitný režim je dôležitý kvôli vyplavovaniu nečistôt a škodlivín z organizmu, očistu čriev, hydratáciu orgánov a odstránenie ťažkostí spojených so zhoršeným trávením.

Pridaj komentár