Poznáte účinky maku na vaše zdravie?

mak a jeho ucinky
 

Semienka maku sa získavajú z rastliny s názvom mak siaty. Ide o jednoročnú rastlinu, ktorá je veľmi náročná na pestovanie a podmienky, v ktorých rastie. V mnohých krajinách je pestovanie tejto rastliny pre obsah morfínu zakázané. Semienka sú chutnou potravinou a obsahujú množstvo zdraviu prospešných látok. Mak dokonca patrí medzi najzdravšie potraviny sveta! Pri domácej príprave pokrmov ho nemusíte využiť len v podobe plniek do koláča, svoj účel splní aj ako súčasť raňajok či olovrantu.


Obsah účinných látok

Mak sa pýši obrovským obsahom bielkovínvápnika, má dokonca viac vápnika ako mlieko. Mali by ho preto konzumovať nielen ľudia, ktorí nekonzumujú mliečne výrobky, ale aj tehotné ženy či ľudia trpiaci osteoporózou. Ďalšou podstatnou zložku makových semienok je kyselina olejová. Táto látka vplýva na zlepšenie pamäti, zníženie krvného tlaku a je výbornou prevenciou pred vznikom rakoviny. V jeho zložení sa nachádza aj vláknina, železo, sacharidy, zinok, vápnik, horčík, meď, mangán, draslík, sodík, fosfor či selén. Okrem toho je mak skvelým zásobovačom omega 3 a 6 mastných kyselín, kyseliny listovej a vitamínov. Ak trpíte stresom, odporúčanie znie: konzumujte mak. Nielen jeho zloženie ale aj aróma prispievajú k upokojeniu nervovej sústavy, pozitívne vplývajú na psychiku a zabezpečujú duševnú rovnováhu. Už v minulosti sa odporúčalo podávanie makového odvaru dokonca aj deťom, ktoré trpeli nespavosťou a nervozitou. Okrem vyššie spomínaných účinkov má mak množstvo ďalších benefitov: obnovuje črevnú mikroflóru, čistí črevá, prispieva k odkysleniu organizmu, zlepšuje kvalitu nechtov a vlasov, pôsobí na správnu krvotvorbu a je výbornou prevenciou pred vznikom kardiovaskulárnych ochorení. Napriek všetkým benefitom to však s množstvom konzumovaného maku netreba preháňať. Jeho vysoký príjem môže spôsobiť nevoľnosť či iné negatívne prejavy, ktoré sú spojené s obsahom morfínu.

Mak siaty a chudnutie

V prípade, že v súčasnosti držíte určitú diétu, ktorá by vás mala doviesť k poklesu hmotnosti, zaraďte mak do svojho jedálnička. Vďaka svojim účinkom na organizmus je výbornou potravinou pri znižovaní hmotnosti a tiež pri udržiavaní dosiahnutej váhy. Samozrejme, nemyslí sa tým mak obsiahnutý v pečených koláčoch či štrúdľach. Na raňajky si mak môžete dopriať v jogurte, tvarohu či raňajkovej kaši. Ak máte po obede či na olovrant chuť na sladké, krátko a pri nízkej teplote si povarte mletý mak s kokosovým olejom a sladidlom (troškou medu, kokosového cukru či javorového sirup). Pripravíte si tak výdatnú no zdravú lahôdku. Semienka maku môžete konzumovať aj samostatne podobne ako orechy či iné semienka.

 

Pridaj komentár