Bojovník proti zdraviu – rafinovaný cukor

 

Je takmer všade. Skoro v každej potravine. Chlieb, pečivo, kečup, horčica, konzervy, dokonca aj niektoré pivá. Ovocné jogurty, sladené vody či čokolády a cukrovinky rôznych druhov ani netreba spomínať, bez cukru by neboli tým, čím sú. Dal by sa vytvoriť veľmi dlhý zoznam produktov, ktoré obsahujú cukor. V zložení niektorých z nich by ste ho zrejme ani nečakali a predsa je tam. Ak sa snažíte schudnúť, prvé čo by ste mali urobiť (okrem pravidelného pohybu) je začať sledovať etikety výrobkov a redukovať tie, ktoré vám tajne do tela prinášajú podporovateľa obezity. V prípade, že netrpíte nadváhou, ale rôznymi inými zdravotnými problémami, skúste na pár týždňov vyradiť cukor z jedálnička a je veľmi pravdepodobné, že spozorujete zmeny k lepšiemu. Ak sa nedokážete bieleho cukru za žiadnych okolností vzdať, aspoň jeho konzumáciu obmedzte. Namiesto 2 lyžičiek cukru si dajte do kávy med, sladený čaj vymeňte za nesladený alebo obyčajnú vodu, vyhýbajte sa šťavám a džúsom s pridaným cukrom, namiesto kupovaných sladkostí si skúste doma upiecť zdravý koláč bez cukru. Všetko je len o zvyku.

Prečo je nezdravý?

Biely (rafinovaný) cukor sa vyrába z cukrovej repy prípadne trstiny procesom rafinácie. Ide o zbavenie prímesí, bielenie a kryštalizáciu. Týmto procesom sa odstránia všetky vitamíny a minerály a ostane biela látka bez výživovej hodnoty – cukor. Ľudské telo spracúva cukor veľmi ťažko. Na jeho rozloženie potrebuje veľké množstvo živín, ktoré tým pádom chýbajú pri iných dôležitých procesoch v tele. Naše telo v podstate cukor vôbec nepotrebuje. Chuť na sladké, ktorú človek pociťuje, je v skutočnosti prezlečený hlad po mineráloch a ďalších látkach. Telu chýbajú a žiada o ich doplnenie. Ak však namiesto toho dostane biely cukor, ktorý žiadne zdraviu prospešné látky neobsahuje, telo dostane ešte väčší hlad a skonzumované kalórie v podobe cukru sa premieňajú na tuky.

Prispieva nielen k rastu obezity

Okrem priberania na váhe je cukor spoluzodpovedný za rad ďalších ochorení. Prispieva k oslabeniu obranyschopnosti organizmus, ovplyvňuje funkciu tkanív, zvyšuje kazivosť zubov a ochorenia ďasien, podporuje rozširovanie kvasiniek a baktérií v našom tele, spôsobuje problémy s pokožkou, kardiovaskulárne ochorenia, cukrovku, depresie a zoznam je oveľa širší. Cukor je veľmi obľúbený aj pre rakovinové bunky (potrebujú ho dvadsaťnásobne viac ako tie zdravé). U detí prispieva tiež k hyperaktivite, narúšaniu pozornosti, sústredenosti a schopnosti učiť sa a zhoršuje napríklad aj symptómy ochorenia ADHD.

Čím ho nahradiť

Od cukrovej závislosti sa dá odnaučiť v podstate ľahko. V súčasnosti existuje množstvo produktov, ktoré ho dokážu nahradiť. Ak sa rozhodnete žiť zdravšie, skúste namiesto bieleho cukru med, nerafinovaný trstinový cukor, trstinovú melasu, brezový či kokosový cukor, agávový, ryžový alebo javorový sirup. Prirodzeným zdrojom zdravých cukrov je aj ovocie, z ktorého telo čerpá množstvo potrebných vitamínov.

Pridaj komentár