Sezam

sezam
 

Biely verzus čierny. Čo neviete o sezame?  

Olejnaté semienka so špecifickou chuťou, ktoré chutia výborne priamo ale aj ako súčasť varených pokrmov. To je sezam. Bežný spotrebiteľ sa s bielym sezamom stretáva v podstate len ako s posýpkou na pečive. Nie je tak známy a prezentovaný ako iné semienka (chia, ľanové, konopné či tekvicové), no aj napriek tomu má nášmu zdraviu čo ponúknuť. Jeho využiteľnosť je totiž oveľa širšia ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Existuje však veľký rozdiel medzi klasickým bielym sezamom, ktorý konzumenti nájdu v takmer každom obchode a tým čiernym, ktorí skôr preferujú ľudia uprednostňujúci zdravšie stravovanie a aktívnejší životný štýl.


Sezam indický (čierny)

Množstvo ľudí o existencií čierneho sezamu vôbec netuší. A pritom má toľko priaznivých účinkov na ľudský organizmus! Ide o semienka, ktorých liečivé účinky sú veľmi často využívané v tradičnej čínskej medicíne. Veľmi vzácnym ho robí podiel vitamínu E v zložení, ktorý sa považuje za jeden z najvyšších zo všetkých potravín rastlinného pôvodu. Tento vitamín je dôležitý pre správne delenie buniek a vďaka neutralizácií nahromadených radikálov v bunkách bojuje proti starnutiu. Veľmi podstatný v jeho zložení je aj podiel bielkovín, rastlinných olejov, sacharidov a vlákniny. Okrem nich obsahuje tiež minerály (vápnik, železo, meď, mangán, fosfor, zinok), enzýmy, antioxidanty a vitamíny (A, C, D). Semienka čierneho sezamu môžete pridať do akéhokoľvek jedla (kaše, polievky, omáčky, šaláty, mäsové pokrmy,…). Svoje účinky si udržiava aj po tepelnej úprave. Aby sa do tela dostalo čo najviac účinných látok, odporúča sa jeho konzumácia v nelúpanej forme. Správne však tiež nie je, ak celé semienka telom len „prebehnú“, preto pri príprave použitie mažiar. Známe sú tiež sezamové maslá, pasty či oleje. Z čierneho sezamu si dokonca môžete pripraviť aj sezamovú zmrzlinu.

Biely sezam

Sezam patrí medzi najolejnatejšie semená. Aj biely sezam má pestrú nutričnú hodnotu a obsahuje látky prospievajúce zdraviu. Jeho konzumácia predstavuje zdroj omega-3 a 6 mastných kyselín, antioxidantov, minerálov, vitamínov či flavanoidov. Vďaka sezamu doplníte potrebné množstvo vápnika a bielkovín do svojho tela prirodzenou cestou. Semienka sezamu obsahujú aj 23% kyseliny listovej. Táto kyselina je dôležitá pre podporu trávenie, vstrebávanie živín do organizmu či vylučovanie odpadov. Okrem toho pomáha znižovať hladiny nepriaznivého cholesterolu. Ďalšou kyselinou nachádzajúcou sa v sezame je kyselina linolová.  Ide o tuk, ktorý je potrebné konzumovať spolu s inými olejmi (omega-3 mastnými kyselinami), pretože samostatná konzumácia môže spôsobovať rôzne problémy, napr. zápaly či srdcovo-cievne ochorenia.

 

 

Pridaj komentár