Vitamíny – I. časť

vitaminy
 

Vitamíny (nielen) v chrípkovom období – I. časť

Vitamíny tvoria spolu s bielkovinami, sacharidmi a tukmi základnú zložku potravy. Ide o látky, ktoré sú nevyhnutné pre život, správne fungovanie ľudského organizmu a zdravie. Telo bez nich jednoducho nedokáže fungovať, no samo si ich nevie vytvoriť a preto je veľmi dôležitých ich príjem z potravy. Mnoho ľudí si uvedomí potrebu príjmu vitamínov len počas obdobia šírenia rôznych vírusov a ochorení. Pravdou však je, že dostatočný príjem vitamínov by mal byť samozrejmosťou neustále a počas chrípkového obdobia by sa mal príjem ešte zvýšiť.


Vitamín A

Tento vitamín je veľmi dôležitý pre správny vývoj a rast tela, dodáva zdravie kostiam, zubom a očiam. Okrem toho chráni sliznice pre infekciami, nachladnutím a chrípkou . Bez vitamínu A by ľudské telo nebolo schopné využívať bielkoviny. V potrave ho nájdete napríklad v mlieku, vajciach, žltom ovocí a zelenine, mrkve, pečeni či rybacom tuku.

Vitamín B

Vitamín B predstavuje komplex viacerých vitamínov (B1 – B12). Tento vitamín je rozpustný vo vode, treba si však dávať pozor nielen na jeho nedostatok, ale aj na opačný prípad – na predávkovanie týmto vitamínom. Medzi účinky skupiny vitamínov B patrí obnova črevnej mikroflóry, tvorba červených krviniek, hydratácia pokožky, výživa pre vlasy a nechty, regenerácia buniek a počas tehotenstva zabezpečuje správny vývoj plodu. Vitamín B má vplyv aj na duševné zdravie, napr. vitamín B1 je zodpovedný za dobrú náladu, jeho nedostatok spôsobuje podráždenosť, depresie či stres. Okrem toho pozitívne vplýva aj na zdravie srdca či pamäť. Vitamín B1 sa nachádza v pohánke, vlašských orechoch, špenáte, hrášku, šošovici, fazuli či bravčovom mäse. Vitamín B6 je zase veľmi dôležitý pre ženy, keďže vyrovnáva hladinu ženských hormónov a uvoľňuje bolesti počas menštruácie. Okrem toho podporuje správne fungovanie metabolizmu a znižuje zlý cholesterol. Nájdete ho v slnečnicových semenách, banánoch, kuracom či hovädzom mäse a vajciach. Každý z vitamínov skupiny B má svoje dôležité funkcie a prínos pre organizmus, preto by sa ich príjem mal sledovať a dodržiavať.

Vitamín C

Vitamín C je známy aj pod pojmom kyselina askorbová. Je dôležitým antioxidantom ochraňujúcim tkanivá v tele. Stimuluje tvorbu bielych krviniek, pomáha pri hojení rán, udržiava silu cievnych stien, pomáha pri správnom vývoji kostí a chrupaviek, zvyšuje vstrebávanie železa, zlepšuje obranyschopnosť organizmu a má mnoho ďalších účinkov. Nachádza sa v citrusových plodoch, čiernych ríbezliach, rakytníku, jahodách, petržlene, paprike či rajčinách. Aj pri tomto vitamíne je však veľmi dôležité dodržiavať odporúčané denné dávky, pretože jeho nadbytok môže v organizme spôsobovať problémy.

 

Pridaj komentár