Vitamíny (nielen) v chrípkovom období – II. časť

vitamin D E F
 

 

Vitamín D

Vitamín D je veľmi dôležitý pri vstrebávaní vápnika, ktorý je potrebný pre zdravý vývoj kostí a zubov. Okrem toho pomáha udržiavať v krvi jeho požadované množstvo a tiež dostatok fosforu. Vďaka vitamínu D sa posilňuje imunitný systém, funguje ako prevencia pred vznikom rakoviny či kardiovaskulárnych ochorení, reguluje krvný tlak, pomáha peknému opáleniu a v tehotenstve zabezpečuje správny vývoj plodu. Jeho nedostatok môže spôsobiť osteoporózu, únavu a malátnosť, depresie a rozvoj vážnejších ochorení. Najlepšími zdrojmi vitamínu D sú mliečne výrobky (maslo, syr, smotana, mlieko), rybách, vajíčkach, kokosovom oleji či kvasniciach. Tak ako si treba dávať pozor na nedostatok vitamínu D, treba si dať pozor aj na predávkovanie.


Vitamín E

Tento vitamín je jedným z najdôležitejších antioxidantov v našom tele. Zodpovedá za rast a vývin svalstva a správne fungovanie nervového, zažívacieho systému a krvného obehu. Okrem toho chráni pokožku pred škodlivým žiarením, spomaľuje proces starnutia, znižuje hladinu zlého cholesterolu a zabraňuje vzniku zrazenín. Ak máte problémy s pokožkou (napr. akné), zvýšenie konzumácie potravín s obsahom vitamínu E vám môže pomôcť. Nápomocné sú tiež rôzne krémy, ktoré majú vo svojom zložení pridaný vitamín E. Vitamín E je tiež významným ochrancom pred rôznymi ochoreniami, napríklad cukrovkou, migrénou, astmou či rakovinou prostaty. Keďže si ho naše telo nedokáže samo vytvoriť, je potrebný jeho dostatočný príjem vo forme živín z potravín.  Tento vitamín nájdete vo vlašských orechoch, lieskovcoch či mandliach, rastlinných olejoch, mäse a mäsových produktoch či v strukovinách (šošovica, fazuľa, kukurica, slnečnica a iné).

Vitamín K

Vitamíny skupiny K (K1, K2, K3) sa vytvárajú v tenkom čreve. Vitamín K zabezpečuje správnu činnosť pečene a je základnou živinou pri zrážaní krvi. Je účinným pomocníkom v boji s príznakmi menopauzy, pôsobí ako prevencia pred aterosklerózou, osteroporózou či nádorovými ochoreniami, podporuje regeneráciu buniek a je dôležitý pri mineralizácií kostí. Okrem toho bojuje proti zlému cholesterolu a priaznivo vplýva na srdce a obličky. Vitamín K1 sa vyskytuje najmä v zelenej listovej zelenine (kapusta, špenát), K2 sa nachádza vo fermentovaných a živočíšnych potravinách, ale v určitom množstve ho produkujú aj baktérie v našom tráviacom trakte. Vitamín K3 je syntetický a pre ľudské telo toxický. Ak chcete svojmu telu zabezpečiť dostatočné množstvo tohto vitamínu, konzumujte aj hrach, špargľu, papriku, paradajky, mrkvu, avokádo, uhorky, sóju, ovos, orechy či vajíčka.

 

 

Pridaj komentár