Zdravé a predsa menej známe

kus kus
 

 

Zemiaky, ryža či cestoviny. To sú tradičné a najčastejšie používané prílohy k jedlám, ktoré sa na tanieri objavujú takmer každý deň. Okrem nich však existuje množstvo iných a veľmi chutných pokrmov, ktoré sa v súčasnosti objavujú skôr v ponuke obchodov so zdravou výživou. Pomaly sa dostávajú do popredia a vďaka svojim výživovým hodnotám by mali byť súčasťou jedálnička každého z nás. Kuskus, pšeno či quinoa – suroviny s rozdielným pôvodom, zložením či účinkami na ľudský organizmus, ktoré si však množstvo ľudí  mýli vďaka veľmi podobnému vzhľadu. Aký je medzi nimi rozdiel?


Jednozrnná cestovina s názvom kuskus

Surovina pochádzajúca zo Severnej Afriky, ktorá sa teší čoraz väčšej obľube aj u nás. Kuskus predstavujú malé guličky vyrábané z tvrdej bielej pšenice – semoliny, ktorých konzumácia má blahodárny vplyv na celé telo. Kuskus obsahuje uhlohydráty, bielkoviny, vlákninu, železo, vápnik a viaceré vitamíny. Jeho pozitívom je malý obsah tuku, preto ho môžu konzumovať aj osoby podporujúce rôzne diéty. Jeho príprava je veľmi jednoduchá a okrem použitia v podobe prílohy k mäsovým či zeleninovým pokrmom môže byť tiež súčasťou omáčok, sladkých pokrmov a omáčok.

Zázračné bezlepkové pšeno

Na prvý pohľad je pšeno veľmi podobné s kuskusom (malé žlté guličky), preto si ich mnoho ľudí zamieňa. Ich pôvod a zloženie je však veľmi odlišné. Pšeno je lúpané proso, ktoré vďaka obsahu účinných látok zabezpečuje bezproblémové trávenie. Keďže je pšeno bezlepkovou obilninou, môžu ho konzumovať aj celiatici (ľudia trpiaci alergiou či intoleranciou na lepok), ľudia držiaci rôzne diéty, starší ľudia ako aj deti. Okrem toho je pšeno zásaditou surovinou, jeho konzumácia sa preto odporúča pri prekyslení organizmu. Vďaka jeho konzumácií posilníte obranyschopnosť svojho organizmu, zlepšíte trávenie, podporíte správnu tvorbu krvi a spevníte kostné tkanivá. V tehotenstve napomáha pšeno zdravému vývoju plodu. V jeho zložení nájdete tiež vlákninu, vápnik, bielkoviny, sacharidy, vitamíny, kyselinu listovú, zinok, selén, kremík, magnézium a mnoho iných látok. Možnosti jeho použitia sú rovnaké ako u kuskusu.

Quinoa ako súčasť pestrého jedálnička

Quinoa je nenáročná juhoamerická plodina stará tisíce rokov. Vzhľadovo je veľmi podobná pohánke. Obsahuje vysoké množstvo bielkovín, vitamínov, vlákniny, ďalej minerály, kyselinu listovú, železo, vápnik, zinok a ďalšie. V jej zložení sa nachádza aj veľká zásoba aminokyselín, preto by ju mali pravidelne konzumovať vegetariáni a vegáni. Keďže neobsahuje lepok, je podobne ako pšeno vhodná aj pre celiatikov. Jej príprava je nenáročná, použitie je vhodné pri slaných aj sladkých pokrmoch. Okrem toho sa z quinoi sa vyrába aj múka či olej.

Pridaj komentár