Bielkovinová diéta

 

Máte problémy s váhou a unavujú Vás tzv. “overené“ diéty, ktoré však nefungujú? Chudnúť môžete i bez toho, aby ste absolvovali nezdravé a v konečnom dôsledku i nefungujúce spôsoby chudnutia založené na obmedzení príjmu potravy. Svoju váhu môžete totiž zredukovať i pomocou veľmi obľúbenej a hlavne účinnej bielkovinovej diéty, ktorá je základom mnoho iných diét ako napríklad veľmi obľúbená Dukanova diéta.

Prečo práve bielkovinová diéta?

Bielkoviny alebo tiež nazývané proteíny sú prírodné makromolekulové látky, ktorých štruktúra je tvorená aminokyselinami, ktoré sú navzájom pospájané. Tvoria približne 20% ľudského tela, pričom človek si ich nevie sám vytvoriť a preto ich musí prijímať z potravy. Samotné množstvo bielkovín v potrave ovplyvňuje množstvo funkcií v ľudskom tele a to predovšetkým imunitu, regeneráciu tela, schopnosť stimulovať spaľovanie tukov alebo napríklad produkciu hormónu šťastia.


Čo je to bielkovinová diéta a aké reálne výsledky môžete od nej očakávať?

Koncept proteínovej diéty pre rýchle chudnutie a minimalizovanie následného jojo efektu predstavil ešte v roku 1974 profesor Harvardskej lekárskej fakulty (Harvard Medical School) George L. Blackburn, ktorý na základe dlhoročného výskumu zistil, že bielkovinová diéta môže reálne priniesť primeranú stratu hmotnosti podľa predom stanoveného plánu. V praxi sa bielkovinová diéta ihneď ujala predovšetkým v Severnej Amerike, kde sa dodnes teší obrovskej obľube pre svoju bezpečnosť a skvelé výsledky.

Čo sa týka samotnej bielkovinovej diéty, podľa jej konceptu sú telu dodávané predovšetkým vysoko kvalitné proteíny, pričom je odporúčané súčasne znížiť príjem sacharidov a zvýšiť konzumáciu zeleniny bohatej na sacharidy. Čo je však najpodstatnejšie je to, že počas tejto diéty nie sú povolené žiadne ďalšie sacharidy (predovšetkým vysoko glykemické potraviny) a hlavne je nutné, čo najviac obmedziť príjem tukov. Vďaka tomu Váš metabolizmus a Vaše telo dôjdu do stavu, keď budú schopné redukovať hmotnosť na základe správneho spaľovania uložených tukových zásob. Telo je za takého stavu schopné spaľovať až niekoľko kilogramov za mesiac.

Čo by ste približne mali jedávať počas bielkovinovej diéty?

Súčasťou Vášho jedálnička by malo byť predovšetkým chudé mäso – hydina, ryby, hovädzina, ale i nízkotučné syry, jogurty, či strukoviny. Všetky tieto potraviny ako sami tušíte sa vyznačujú predovšetkým tým, že sú bohaté na bielkoviny, pričom obsah tukov a sacharidov je veľmi nízky. Váš jedálniček musí obsahovať i väčšie množstvo zeleniny (odporúčame zeleninové oblohy). Podľa konceptu bielkovinovej diéty je odporúčané zjesť približne 1,5 gramu bielkovín na 1 kg váhy, čo znamená, že ak vážite 80 kg, denne by ste mali prijať aspoň 120 gramov bielkovín. Vhodné je taktiež jesť niekoľkokrát denne (minimálne 4x za deň), pričom do jedálnička môžete zahrnúť i proteínové tyčinky a nie príliš sladké druhy ovocia. Konzumovať môžete teda napríklad jablko. Okrem toho nezabúdajte i na pravidelné cvičenie, ktoré lepšie pomôže spáliť nadbytočné tukové zásoby.


Pre koho nie je bielkovinová diéta určená?

  • pre ľudí s chronickými pečeňovými a obličkovými ochoreniami
  • diabetikov
  • ľudí, ktorí prekonali infarkt myokardu, prípadne ľudí, ktorí majú závažné poruchy srdcového rytmu
  • tehotné a dojčiace ženy

Pridaj komentár