Dýchaním ku zdraviu

 

Dýchanie nás sprevádza od prvých momentov narodenia – ľudský život sa začína nádychom a posledné chvíle života sú spojené s posledným výdychom. Dýchame neustále, či si už túto automatickú činnosť uvedomujeme alebo nie. Ide o nevyhnutnú činnosť, vďaka ktorej dochádza k výmene plynov medzi naším organizmom (nielen medzi dýchacou sústavou!) a prostredím – prijímame kyslík a vylučujeme oxid uhličitý. Dospelý jedinec sa za jednu minútu nadýchne a vydýchne približne dvadsaťkrát. Dýchanie má pre ľudský organizmus oveľa väčší význam ako si myslíme.

Plytké versus brušné dýchanie

Keďže je pre nás dýchanie samovoľnou činnosťou, ktorú si neuvedomujeme (ak sa na ňu nezačneme cielene zameriavať), neriešime zväčša správnosť dýchacej techniky. Skrátka dýchame. Nesprávne dýchanie však môže spôsobovať množstvo zdravotných problémov, poruchy vitálnosti či správneho fungovania metabolizmu, únavu, anémiu a dokonca môže zabraňovať úbytku nepotrebných kilogramov. Tieto ťažkosti môže spôsobovať takzvané plytké dýchanie – do dýchacej činnosti nezapájame brušné svalstvo. Jednoducho sa nadýchneme nosom do hrudníka v potrebnom objeme a nosom aj vydýchneme. Aj keď si myslíme, že naše dýchanie je správne, nie je to tak a telu dodávame len toľko kyslíka, koľko potrebuje na prežitie. Telo ho však pre správnu činnosť potrebuje oveľa viac ako dostáva a nesprávnymi dýchacími návykmi oberáme jednotlivé orgány o kyslík potrebný pre ich správne fungovanie, spôsobujeme si ochabnutie nielen brušného svalstva a postupne sa tak dopracúvame k podpore vzniku rozmanitých ochorení. Brušné (správne nazývané bránicové) dýchanie aktivuje prácu rebrových svalov a bránice, ktorá je najdôležitejším dýchacím svalom. Tým, že kyslík prechádza až do brucha, dostáva sa jeho dostatočné množstvo až k vnútorným orgánom. Ako si overíte, či dýchate správne? Sadnite si vzpriamene na stoličku, jednu ruku si položte na hrudník a druhú na brucho. Ktorá sa hýbe viac? Ak tá, ktorá je na bruchu, vaše dýchanie je správne. Ak sa ruka na bruchu nehýbe vôbec a ruka na hrudníku sa dvíha veľmi zreteľne, porozmýšľajte nad zmenou dýchacej techniky. Túto zmenu však nerobte naraz, ale postupne rôznymi dýchacími cvičeniami. Začnite brušným dýchaním pár minút denne, čas postupne predlžujte a pomaly dosiahnete neustále správne dýchanie. Na začiatku uplatňovania brušného dýchania sa môžete stretnúť s bolesťami hlavy, závratmi, únavou a inými príznakmi, ktoré sú znakom, že si telo na správne dýchanie zvyká. Zmiernite tempo a príznaky sa vytratia.

Čo sa zmení?

Vďaka správnemu dýchaniu si zabezpečíte zvýšenie obranyschopnosti organizmu (väčšia odolnosť voči infekciám a chorobám), zlepšenie hojenia zranení a jaziev, zefektívnenie činnosti štítnej žľazy a ďalšie. Toto dýchanie slúži aj na riešenie problémov s plodnosťou, pretože zlepšuje a vyrovnáva hladiny jednotlivých hormónov. Prínos má tiež v oblasti vzhľadu – omladzuje, pomáha v boji s akné či vráskami, zastavuje padanie vlasov a mnohé iné. Ak sa už dlhšie snažíte schudnúť nejaké to kilo a nedarí sa vám, práve brušné dýchanie sa môže stať účinným bojovníkom s prebytočnými tukmi – zlepšuje totiž metabolizmus a urýchľuje spaľovanie.

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár