Extrudované výrobky

 

V prípade potvrdenia intolerancie gluténu či alergie na lepok sa pre ľudí začína akýsi beh na dlhé trate. Musia nájsť vhodné náhrady chleba a pečiva, ktoré ich zasýti a zároveň nespôsobí ťažkosti. Nie každý má možnosť pripraviť si chutné bezlepkové pečivo doma a nie vždy je v obchodoch v ponuke čerstvý bezlepkový chlieb. Aj tí, ktorí sa dobrovoľne rozhodnú vylúčiť lepok zo svojho jedálnička začnú hľadať iné možnosti, ktorými nahradiť biele pečivo. Jednou z možností, pre ktorú sa títo spotrebitelia často rozhodnú, je konzumácia extrudovaných výrobkov. Množstvo žien nahradí pečivo týmito výrobkami aj pri redukcií hmotnosti. Aj pri týchto produktoch si však treba dať pozor a pozorne čítať etikety s informáciami o zložení či pôvode.

Ryžové, pšeničné, kukuričné…

Ďalšími výrazmi pre extrudované výrobky sú napríklad „pufované“ výrobky či ľudovo nazývané polystyrénové chleby. Sú ľahko stráviteľné, pretože sa vyrábajú pufovaním. Ide o technologický proces spracovania potravín, vďaka ktorému sa zvlhčené škrobnaté materiály s vysokým obsahom bielkovín a vlákniny tepelne upravujú kombinovaným pôsobením tlaku, tepla a mechanických síl. Jednoduchšie povedané: suroviny sú zlisované do masy a tá sa ďalej pretláča cez malú štrbinu, aby sa zvýšila rozmanitosť štruktúry, farby a formy.  Pri tomto procese sa znižuje obsah vody v produktoch, je užitočný najmä pri výrobe trvanlivých potravín. Aj keď môžu budiť dojem, že sa po ich zaradení do jedálnička zníži hmotnosť, opak môže byť pravdou. Pri ich trávení sa zvyšuje hladina glukózy krvi, ktorá vzápätí prudko klesá a telo opäť pociťuje hlad. Princíp trávenia týchto výrobkov je podobný ako pri rafinovanom cukre. Pri ryžových, pšeničných či kukuričných chlebíkoch teda pozorne čítajte zloženie a všímajte si množstvo vlákniny, bielkovín, soli a cukru. Kukuričné či ryžové môžu byť pre celiatikov vyhovujúce, ak sa však snažíte schudnúť, konzumujte ich veľmi striedmo. Občasný extrudovaný výrobok ako doplnok inej stravy by problematický byť nemal, ak však nahrádzate týmito produktmi hlavné jedlá, mali by ste túto skutočnosť zmeniť. Rozdiel je aj v tom, či konzumujete čisté pufované výrobky alebo dochucované – v ich zložení sa môžu nachádzať aromatické látky či farbivá, ktoré organizmu skôr škodia ako pomáhajú. Najväčšou chybou, ktorú pri konzumácia týchto produktov môžete urobiť a snažíte sa pri tom schudnúť je, ak si do košíka vložíte pšeničné či ryžové chlebíčky poliate jogurtovou, kakaovou či inou polevou. Tie majú v zložení suroviny, ktoré vám pri zhadzovaní prebytočných kilogramov naozaj nepomôžu (okrem iného aj suroviny s vysokým glykemickým indexom).

 

 

 

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár