V kuchyni chutne, voňavo a zdravo

Snažíte sa variť zdravšie, no stále máte pocit, že vami pripravované jedlá sú nedostatočne dochutené? Vyhýbate sa v rámci racionálneho životného štýlu umelým dochucovadlám, miešaným koreniam a hľadáte určité náhrady? Na zdravšiu chuť pokrmov musíme naše chuťové bunky jednoducho naučiť.  Jazyk ako aj chuťové receptory sú zvyknuté na výrazné dochucovadlá, napríklad glutaman sodný, preto je jedlo bez jeho obsahu potom pre nás zvláštne. Alternatívou týchto korenín je použitie byliniek, či už sušených alebo živých. A najlepšie takých, ktoré si „vychováte“ sami priamo v kuchyni. Aké sú ich účinky a do akých jedál sú vhodné?


Vôňa bazalky

Bazalka pravá má naozaj nezameniteľnú vôňu a pokrmom dodá lahodnú chuť. Skvele chutí v surovom stave, jej lístky sa používajú ako zložka zeleninových šalátov či ozdoba na hotových jedlách, pridať ju môžete napríklad aj do zeleninového rizota. V sušenej podobe je chuť menej výrazná, ale spoľahlivo ochutí rôzne omáčky k mäsu či guláše (pri gulášoch existujú dokonca aj zdravšie varianty). Nezameniteľnú chuť dodá aj rajčinovej polievke. Nejde len o korenie, ale aj o liečivú bylinku. Pomáha napríklad pri problémoch s trávením, oslabenej imunite a bojuje proti rôznym infekciám. Obsahuje množstvo zdraviu prospešných látok, napríklad zinok, selén, omega 3 a 6 mastné kysliny, vitamíny (A, B, C, E, K) a ďalšie. Na pestovanie v kuchyni je naozaj nenáročná, potrebuje len dostatok vody a slnka.

Pamajorán obyčajný alias oregano

Pravý názov vám možno veľa neprezradí, ale keď sa povie oregano, hneď je jasné, o akú bylinku sa jedná.  Oregano má taktiež široké využitie nielen v kuchyni, ale aj zo zdravotného hľadiska. Dokáže pomôcť zvonku aj zvnútra. Je účinný v boji s tráviacimi ťažkosťami, povzbudzuje chuť do jedla, uľavuje pri problémom s dýchacím ústrojenstvom, pri poruchách  nervovej sústavy, nespavosti či kožných vyrážkach. Ochutiť ním môžete napríklad zeleninové šaláty, pokrmy s rajčinami (polievky či omáčky), grilovanú zeleninu či mäso, plnky, slané koláče a mnohé ďalšie. Spolu s bazalkou sú pri varení krásne sa dopĺňajúcou kombináciou.

Rozmarín lekársky

Jeho charakteristická vôňa prináša do pokrmov zaujímavosť, nevšednosť a výraznú arómu. Ako korenie sa používajú v menších množstvách čerstvé aj sušené listy. Vhodný je do polievok, šalátov, k vareným či pečeným zemiakom a úplne lahodne pôsobí ku grilovanému mäsu či pečenej divine. Čo sa týka liečivých účinkov, zvyšuje krvný tlak, zlepšuje obeh krvi a pomáha tiež pri nervozite či nespavosti.

 

 

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár