Náhrady klasickej bielej múky

Čoraz viac ľudí trpí celiakiou. Ide o autoimunitné ochorenie, ktoré je charakteristické neznášanlivosťou obilnín, najmä pšenice, raže a jačmeňa. Ak celiatik konzumuje tieto obiloviny a pokrmy z nich, poškodzujú mu tenké črevo. Pacienti sú preto nútení pripravovať pokrmy a konzumovať jedlá bez obsahu lepku ako aj hľadať rôzne druhy múčnych zmení, ktoré im typické druhy múk nahradia. Okrem celiatikov rastie aj množstvo ľudí, ktorí sa jednoducho rozhodli lepok nekonzumovať z rôznych dôvodov. Aj keď nemajú celiakiu potvrdenú a nemusia tak dodržiavať bezlepkovú diétu, sami cítia, že ich konzumácia lepku zaťažuje a spôsobuje im problémy. Existuje rozdiel medzi celiakou a intoleranciou lepku (bielej múky), preto môže aspoň dočasné nahradenie bielej múky ľudskému organizmu významne pomôcť. Aké iné múky existujú?


Amarantová múka

Menej známy druh, ktorý sa v bežných obchodoch vyskytuje málokedy. Rôzne zdravé obchody, obchody so zdravou výživou či bio obchody však ponúkajú rôzne druhy a značky amarantovej múky. Vyrába sa zo zrna rastliny s menom Amarant (u nás známa skôr ako Láskavec) a medzi múkami obsadila prvenstvo v kvalitne a množstve bielkovín (3krát viac ako v iných obilovinách). Okrem nich obsahuje aj veľké množstvo vlákniny, vitamíny, minerály, antioxidanty, nenasýtené mastné kyseliny a iné.

Kokosová múka

Čoraz obľúbenejšou sa stáva kokosová múka, ktorú už ponúkajú aj niektoré supermarkety a obchodné domy, nestretnete sa s ňou teda len v obchodoch so zdravou výživou. Vyrába sa z kokosových orechov sušením a mletím dužiny (rozdiel medzi touto múkou a kokosom spočíva v množstve vody a tuku). Obsahuje veľa vlákniny a bielkoviny, naopak  málo sacharidov, je preto vhodná aj pri redukcií hmotnosti.

Pohánková múka

Vyrába sa z pohánky, ktorá je sama o sebe veľmi výživná a nemala by chýbať v našich jedálničkoch. Pohánka je zdrojom horčíka, fosforu, draslíka, železa, medi, mangánu a vitamínov skupiny B. Obsahuje tiež bioflavonid, kyslinu linoleovú, cholín a rutín. Práve rutín pôsobí na naše zdravie v rôznych smeroch: posilňuje imunitu, reguluje hladinu cholesterolu v krvi, odbúrava tuk v pečeni, má pozitívny vplyv na srdce, cievy a tráviacu sústavu.

Špaldová  múka

Špalda je druh pšenice, preto by sa mali celiatici tejto múke vyhnúť. Tí, ktorí sa vyhýbajú bielej múke a nemajú potvrdenú alergiu na lepok, by však práve tento druh múky mali zaradiť do svojho jedálnička. Okrem vysokého obsahu lepku sa v nej nachádzajú aj bielkoviny, nenasýtené mastné kysliny, vitamíny (A, B, E), minerály (horčík, vápnik, zinok, …) a iné. Z jej zdravotných benefitov možno spomenúť napríklad: úprava vysokého krvného tlaku a vysokého cholesterolu, pomoc pri boji s cukrovkou, so žlčovými kameňmi či s rakovinou.

 

 

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár