Prirodzená potreba vlákniny

Slovíčko vláknina je dobre známe najmä pre tých, ktorí sa dali na boj s prebytočnými  kilogramami a súčasťou dôsledného odstraňovania tukov bolo zaradenie veľkého množstva vlákniny do ich zdravého jedálnička. Vláknina však nie je potrebná len pri chudnutí, veľký význam pre naše trávenie a celkové zdravie má bez ohľadu na vek či hmotnosť. Potrebuje ju jednoducho každý, pre zdravie ľudí je nevyhnutná.

Čo je vláknina?

Ide o časti rastlín, ktoré tráviacim traktom prechádzajú bez vstrebávania a v nezmenenej podobe. Sú to napríklad celulóza, pektíny, rastlinné gumy, lignín a iné. Nachádzajú sa v obilninách, ovocí a zelenine. Vláknina sa rozdeľuje na rozpustnú (viaže vodu, v hrubom čreve sa dokáže rozpúšťať) a nerozpustnú (nerozpúšťa sa vo vode, vytvára „gél“). Ak má naše telo príliš málo vlákniny, začne tento nedostatok oznamovať vo forme rôznych chorôb – zažívacie problémy, hemoroidy, rakovina hrubého čreva, srdcovo-cievne problémy či cukrovka. Odporúčanie pre dospelého človeka znie: 20 – 35 gramov vlákniny denne.

Kde jej nájdete najviac

Ak vymeníte biele pečivo a chlieb za celozrnné, urobíte svojmu telu určite radosť. Celozrnné pečivo totiž obsahuje niekoľkonásobne viac vlákniny ako to biele. Dostatok vlákniny nájdete tiež v ovsených vločkách, nelúpanej ryži, kukurici, fazuli, šošovici, hrachu, brokolici, avokáde, listovej zelenine, pohánke, cíceri, čerstvom ovocí (najmä jablká, hrušky, maliny), sušenom ovocí (figy, marhule, slivky), mandliach ale aj iných orieškoch, ľanových či chia semienkach. Vlákninovou bombou je napríklad aj skorocel indický – Psyllium, ktorý je vhodný pre ľudí trpiacich neznášanlivosťou obilnej vlákniny. Pri zvyšovaní konzumácie vlákniny si dajte pozor na pitný režim – keďže vláknina viaže vodu, zvýšte jej príjem.


Všestranný pomocník

Vláknina pôsobí ako čistiť či dokonca ochranca čriev. Vďaka nej sa potrava posúva rýchlejšie a je mäkšia, pomáha tak priechodnosti čriev. Okrem toho vstrebáva toxické látky, ktoré spôsobujú rôzne črevné problémy. Je tak istou formou prevencie pred rakovinou hrubého čreva a tiež pred hemoroidmi. Ak už hemoroidmi trpíte, vláknina vám pomôže aj v tomto prípade – vďaka nej je stolica mäkšia a preto vám nebude spôsobovať toľko utrpenia a bolesti. Vláknina ďalej dokáže znižovať hodnoty cholesterolu, spomaľuje vstrebávanie cukrov (účinná prevencia cukrovky), posilňuje obranyschopnosť organizmu, zabraňuje tvorbe žlčových kameňov či znižuje prekyslenie žalúdka. Ak zaradia do svojho jedálnička väčšie množstvo vlákniny ľudia s nadváhou, určite pocítia zmenu hmotnosti smerom nadol, keďže sa vďaka vláknine vstrebáva do tela menej tukov a cukrov.

 

 

 

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár