Tajomné Chia semienka

 

Ak sa snažíte zhodiť nejaké to kilo, potrebujete detoxikovať organizmus či znížiť cholesterol, dodať vášmu telu energiu, bojujete s nejakou chorobou alebo len jednoducho chcete doplniť hormóny šťastia, sú tieto drobné zázraky určené práve pre vás.

Kde sa vzali, tu sa vzali…

Chia semienka sa získavajú z rastliny menom Šalvia hispánska, ktorá má svoj pôvod v Latinskej a Strednej Ameriky (Mexiko, Guatemala). Jej silu poznali už Aztékovia, ktorí ju považovali najmä za zdroj obživy a energie. Určitým spôsobom bola pre nich aj liekom, vedeli o niektorých jej účinkoch a využívali ju pri dlhodobejších zdravotných problémoch. Zrejme však ani len netušili, že ich zdravotné benefity sú naozaj rozsiahle.


Čo obsahujú

Semienka oplývajú bohatými zásobami vápnika (5krát viac ako mlieko), draslíka, bielkovín, železa, antioxidantov (napr. kyselina kávová či chlorogénová), vitamínu B (B2, B3, B17) a C, vlákniny či Omega 3 a 6 mastných kyselín. Ďalej sa v nich nachádza meď, magnézium, zinok a fosfor. Naopak, neobsahujú cholesterol či sodík. Keďže neobsahujú ani lepok (glutén), sú vhodné aj pre celiatikov.

Čo dokážu:

  • upravujú hladinu cukru v krvi;
  • znižujú hladinu cholesterolu;
  • znižujú krvný tlak;
  • hydratujú telo;
  • očisťujú a detoxikujú organizmus;
  • dodávajú telu energiu prostredníctvom pomalšej premeny sacharidov na glukózu;
  • pomáhajú pri odbúravaní tukov a pri budovaní tenkých svalových vlákien;
  • dodávajú telu živiny;
  • sú účinným antioxidantom;
  • zlepšujú koncentráciu a pozornosť;
  • posilňujú vlasy a nechty.

Ako ich konzumovať

Chia semienka sa môžu použiť naozaj v každom nápoji či pokrme. Ich chuť je neutrálna, takže neovplyvnia celkový chuťový dojem z pripraveného jedla. Ich dôležitou vlastnosťou je schopnosť viazať vodu. Po namočení do tekutiny sa ich objem niekoľkonásobne zväčší a vytvoria gél. Môžu sa teda použiť aj ako zahusťovadlo v omáčkach. S ich pomocou si môžete vytvoriť lahodný nápoj (s obyčajnou vodou, kvalitným džúsom, ovocnou alebo zeleninovou šťavou), môžu byť súčasťou šalátov, jogurtov, pudingov, sladkých pokušení, ako posýpka jedla ale konzumovať ich môžete aj samotné. Využiť sa dajú celé semienka, no svoju výživovú hodnotu nestrácajú ani pomleté či opražené. Ich denná odporúčaná dávka je od 15-25 g (v závislosti od zdravotného stavu a použitia).

Kedy ich radšej z jedálnička vynechať

Ak máte problémy s nízkym krvným tlakom, chia semienkam sa radšej vyhnite. Znižujú totiž krvný tlak. To isté platí aj pre ľudí, ktorí trpia srdcovo-cievnymi ochoreniami alebo užívajú lieky na riedenie krvi. Im by mohli semienka spôsobiť ešte väčšie problémy.

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár