Trendy v stravovaní

Vegetariánstvo, vegánstvo, raw, bez laktózy, bez lepku, bez cukru. Moderná doba so sebou prináša aj množstvo nových prúdov v stravovaní, každý si hľadá to, čo mu vyhovuje. Niekedy je potrebné zmeniť stravovanie kvôli rôznym zdravotným problémom či predchádzaniu ich vzniku, redukcií hmotnosti, inokedy človek jednoducho cíti, že potrebuje niečo zmeniť a za vhodnú variantu považuje práve zmenu jedálnička. Vyššie spomínané pojmy sa konzumentov vykúkajú odvšadiaľ – počujú o nich v rádiu, sledujú rôzne relácie o varení v televízií, články v časopisoch tiež rozprávajú o zdravšom spôsobe života, v obchodoch vidia produkty s nápismi raw či bez laktózy. Pre človeka, ktorý sa doteraz stravoval vždy podľa „kuchyne starých materí“ a netriedil potraviny na vhodné a menej vhodné môžu byť informácie z rôznych zdrojov mätúce.


Vegetarián či vegán?

Vegetariánstvo je ľuďom zrejme viac známe. Konzumenti – vegetariáni nekonzumujú mäso akéhokoľvek druhu (ryby sú povolené), či už zo súcitu k zvieratám alebo prišli na to, že niektorá látka, ktorú mäso obsahuje ich telo príliš zaťažuje a tak sa od konzumácie mäsa oslobodili. Vegánstvo zachádza v tomto smere ešte trochu ďalej a okrem konzumácie mäsa neuznáva ani konzumáciu produktov či výrobkov, ktoré pochádzajú od zvierat (mlieko, mliečne výrobky, vajcia, mäsové výrobky, med). Prívrženci oboch foriem stravovania by sa mali pred samotným zavedením zmeny stravovacieho režimu dobre informovať o náhrade látok potrebných pre ľudské telo rastlinnými produktami, vďaka ktorým doprajú svojmu telu látky a živiny, ktoré by za normálnych okolností získali práve z mäsa. Ide najmä o kvalitné bielkoviny, omega 3 mastné kysliny, vápnik, vitamíny (B12, D), zinok či železo.

Surová strava s prívlastkom raw

Raw stravovanie (nazývané aj živá strava) sa riadi pravidlom – nič tepelne a chemicky upravené. Neuznáva teda varenie, pečenie, grilovanie, vyprážanie. Povolené sú produkty upravené do teploty 42°C, predovšetkým procesom sušenia. Aj tento druh stravovania (ako každý iný) má svoje pozitíva a negatíva. Na jednej strane sa do tela a organizmu dostávajú vďaka surovej strave enzýmy a iné vitamíny a látky, ktoré by sa pri tepelnej úprave zničili. Na druhej strane stojí poznanie, že vitamíny sa pri určitých produktoch uvoľňujú práve tepelnou úpravou a v surovom stave sa z daného produktu získať nedajú. Okrem toho, konzumentom raw stravovania môže chýbať napríklad cenný vitamín B12, ktorý sa nachádza v mäse a živočíšnych produktoch. Odborníci preto v tomto smere odporúčajú riadiť sa pravidlom 80:20, to znamená 80% surovej stravy a 20% tepelnej upravenej.

 

 

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár