Žiť zdravo znamená žiť racionálne

A teda s rozumom. Aj keď sa pomerne často hovorí o zdravom životnom štýle, zdravom stravovaní či zdravom jedálničku, nie každý si vie presne predstaviť, čo sa pod pojmom „zdravý“ myslí. Čo môže jeden človek považovať za zdravé a tomuto životu vyhovujúce, podľa ďalšieho ide práve naopak o nevhodnú potravinu či činnosť, ktorá je so zdravým životným štýlom nezlučiteľná. Ako teda žiť tak, aby nám naše telo bolo vďačné a netrápili nás rôzne ochorenia, za ktorých vznikom a rozvojom stojí práve zlý životný štýl?


Jedálniček na prvom mieste

Jedným z hlavných a veľmi dôležitých zložiek zdravého životného štýlu je vyživujúci jedálny lístok, ktorý nášmu telu dodá potrebné látky vo vyváženom pomere – vitamíny, minerály, vlákninu a mnohé iné. Prínosné je teda poznať základné výživové hodnoty v potravinách a produktoch, čítať etikety, sledovať rôzne blogy venujúce sa vyváženej strave prípadne sa poradiť s odborníkom na výživu. Na Slovensku existujú aj odbory na vysokých školách ako zdravá výživa či výživa ľudí, vďaka ktorým majú študenti prehľad o tom, čo produkty obsahujú a ako jednotlivé látky pôsobia na naše telo a celkové zdravie. Podstatné sú tiež ďalšie „maličkosti“ týkajúce sa konzumácie jedál, a to kedy jeme, aké množstvá tvoria naše porcie a nemenej podstatné je ako rýchlo jeme a s kým si jedlo vychutnávame. Kultúra stravovania, aj keď sa to nezdá, má na trávenie veľký vplyv.  Časový rozvrh pre jedenie je veľmi jednoduchý – radšej menej, ale častejšie. Deň by mal začínať ľahkými ale energeticky bohatými raňajkami, na desiatu sú vhodné ovocné či zeleninové šaláty, obed tvorí polievka a hlavné jedlo, na olovrant niečo malé a nakoniec nezaťažujúca večera. Pravidelnosť je alfa a omega, každý deň by sme mali jesť v rovnaký čas, telo sa nastaví na nami určený režim a výkyvy mu nerobia dobre. Jedlo si treba vychutnávať a nezaťažovať sa pri ňom premýšľaním nad rôznymi problémami či ďalším program. Keďže sa už v ústach začína príprava na dokonalé trávenie, je potrebné jedlo poriadne požuť, aby sa tráviace orgány nemuseli trápiť s rozkladom veľkým kusov potravy. Na trávenie pôsobia aj ďalšie podnety – akú hudbu pri ňom počúvame, s kým sedíme za stolom. Po jedle sa treba vyhýbať akejkoľvek fyzickej námahe či aktivite (najmä po výdatnom obede – nie nadarmo sú v južanských krajinách takzvané poobedné siesty), telo si zaslúži oddych a dostatok času, aby mohol proces trávenia a vstrebávania dôležitých látok prebiehať nerušene. Samozrejme, popri dodržiavaní týchto zásad je potrebné obmedzovať mastné a vyprážané jedlá, vyhýbať sa rafinovanému cukru, soliť s mierou a opatrne aj s mliečnymi výrobkami a pečivom. Zdravšie náhrady sa vždy dajú nájsť, keď sa chce.

Pohyb, pohyb a ešte raz pohyb

Nie je všetko len o jedle. Ak sa výživne stravujete a popritom sedíte celý deň za počítačom či pred televízorom, nečakajte zdravotné zázraky. Kosti, svaly a aj jednotlivé orgány potrebujú pravidelný pohyb. Vyberte si to, čo vás najviac baví a venujte aspoň pol hodinku denne tejto aktivite, či už sa jedná o beh, plávanie, tenis, korčuľovanie, silové cvičenia či iné.

 
Komentáre
Zatiaľ sa tu nenachádza žiadny komentár.

Pridaj komentár